' Halla Hallegårde '

'En inte helt normal brud som gett sig in på sitt livs projekt'

skit i ögat

Kategori:



Höll på att jobba med att skruva upp panel i taket på jobbet. Helt plötsligt ramlar det ner något skräp i ögat på mig. Och det börjar svida så in i bängen! Ögat forsar det vatten ur. & jag tar mig ner ifrån stegen och går raskt in till toaletten och spolar ögat.. Men känner att det fortfarande sticker i ögat och skaver. Så ställer mig i duschen på jobbet och försöker spola men det hjälper inte det heller. 

Kände att jag inte kunde bidra med så mycket mer på jobbet så jag åker hem. Ligger i soffan och ögat bara rinner och rinner. Så fort det kom fram ljus i ögat började det göra ont och svida, samt rinna.. Satt och funderade på om vi skulle åka till akuten, men jag kände att jag orkade verkligen inte.. Speciellt om vi var tvungna att vänta o flera timmar.. Så vi går och lägger oss.. 

Då vaknade jag kl 04.30 och känner att detta går inte. Gör så ont att jag inte ens kan hålla mitt andra öga öppet.. Så vi åker in till akuten. Där satt jag och halv sov mot uffes axel.. Efter en timme fick jag träffa en läkare.. Får först börja att kolla upp om jag kunde se den nedersta raden med bokstäver på den typiska tavlan.. Och sen får jag sätta mig så han kan kolla på mitt öga i "stetoskopet"..

Men jag hade sånna problem att öppna ögat, så han blev tvungen att lägga bedövningsdropp i ögat på mig. Det sved något fruktansvärt, men efter en stund kändes det så otroligt skönt. Kunde öppna ögat utan problem! (höll i sig i 1,5 h ungefär)

Han kollade, och kollade. Drog ögonlocket hit & dit.. La nån speciell färg o ögat så han skulle kunna se lättare.. Men kunde inte se nå skräp förutom en ögonfrans & lite ludd från en handduk. 
Fick då veta att jag fått en skada på hornhinnan & dessutom ögonvitan.. Vilket kommer ge ärrbildning på ögat. 

Fick med mig en ögonsalva hem som jag skulle smörja ungefär en gång i halvtimmen till att börja med. Och sen fortsätta tills detta försvunnit och 2 dagar efter det. 

MEN! Som tur är att detta inte lagt sig i synfältet.. Vilket troligtvis inte kommer att påverka min syn.. Så tur i otur får man verkligen kalla detta! 

Med detta sagt, kommer jag nog bli lite noggrann med att använda skyddsglasögon!
Och det tycker jag ni också ska göra. För detta vill jag inte att nån ska behöva vara med om. Usch vad det gjorde ont!



Översta bilden är nästan precis efter att jag varit på akuten..

Den undre bilden är på mig nu idag.. 

Hoppas alla får en fin helg! Ta hand om er!

Puss
Kommentera inlägget här: